חוות דעת מומחה בתביעות רשלנות רפואית

דף הבית » מאמרים » חוות דעת מומחה בתביעות רשלנות רפואית

רשלנות רפואית, חוות דעת מומחה – עובדות, פרקטיקה רפואית מקובלת וספרות.

מבחינה משפטית, רשלנות רפואית הינה סטייה מהטיפול או הפרקטיקה המקובלת או המונח באנגלית – standard of care – מה איש צוות הרפואי אמור היה לעשות בנסיבות דומות ?
רשלנות רפואית מאופיינת בתקלות בכל שטחי הרפואה שהבולטות בהם:
• טעויות באבחון המחלה או באבחנה המבדלת
• איחור בגילוי האבחנה וכפועל יוצא בטיפול בה
• אבחון רשלני
• טעויות בטיפול רפואי
• טעויות במתן תרופות ובמינון המתאים
• טעויות בניתוחים אשר גורמים לנזק לא צפוי
• העדר הסבר ותקשורת לקויה בין מטפל ומטופל
• טעויות עקב כשלים במערכת ותקשורת לקויה בין מטפלים
• נזקים בלתי קשורים הנגרמים תוך כדי הטיפול הרפואי
• נזקים שנגרמים במעקב ההריון או סביב הלידה

דוגמאות:

בת 35 ידוע על בעייה בבלוטת התריס, עברה טיפולים, הגניקולוג המטפל לא התייחס לאבחנה ולטיפול למרות שהיה אמור לדעת כי קיימת חשיבות רבה לתפקוד הבלוטה באשה הרה, וכן השפעה רבה על הפוריות. גם העובדה שעברה הפלות לא הטרידה, למרות שידוע קשר בין הפרעה בתפקוד הבלוטה והפלות, לידה מוקדמת, פגיעה בתפקודים מוחיים של היילוד. למרות ההמלצות בספרות – האשה לא עוברת בירור וגם כשמאובחן הריון – מבוצעת בדיקה רק באיחור רב, האשה אינה מקבלת טיפול בהורמון בלוטת התריס בניגוד להנחיות בספרות הרפואית וההריון מסתיים בלידה מוקדמת ופגיעה מוחית בילוד שתלווה אותו כל חייו. הוכחנו שלפי המלצות החברה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה – היה על האשה לקבל טיפול במהלך ההריון והשיהוי גרם לנזק בלתי הפיך.

– בן 45 עובד באופן פיזי, סבל במשך שנים מכאבים בבוהן כף הרגל וכשסוף סוף אחרי שנים של סבל ומגבלה בעבודה בוצעה הדמייה ואובחן גידול בבוהן, הבדיקה לא זכתה לשום התיחסות מהמומחה שהפנה את החולה לבדיקה. בצר לו, החולה פנה לייעוץ פרטי, אקופונקטורה והמשיכו להלעיטו באבחנות שגויות ללא בסיס קליני או הדמיתי. חלפו עוד ששה חדשים, שוב הדמייה ורק אז בתום 5 שנים של סבל בוצעה ביופסיה והתברר שמדובר בגידול ממאיר בבוהן בשלב של מחלה גרורתית, והחולה סיים את חייו לאחר סבל רב ויסורים רבים. הוכחנו את גודל הגידול חצי שנה קודם האבחנה וכפועל יוצא – סיכוייו להרפא היו 100% לאחר ניתוח כריתה מקומית בעוד שבשלב המחלה הגרורתית לא היה לו כל סיכוי לריפוי והוא סיים את חייו למרות הטיפול.

– בת 44 בריאה בד"כ אשר פנתה לרופאה המטפלת עקב השמנה קשה מלווה בתחלואה משמעותית שלא הגיבה לדיאטה של 900 קלוריות ליום, גם לא לדיקור. החולה בקשה להפנותה לאנדוקרינולוג, הרופאה המטפלת סרבה. משפנתה החולה על דעת עצמה ובאיחור של מספר שנים לייעוץ אנדוקריני ובוצע בירור- נמצא אכן שסובלת מתסמונת של הפרשת קורטיזול ביתר. ברם, הרופא המטפל המליץ על ניתוח בבלוטת יותרת המוח ללא בירור מקור ההפרשה ובניגוד להנחיות שבספרות. התוצאה: גידול לא נמצא, פגיעה קשה בבלוטה, פגיעה קשה בחוש הטעם והריח. משהורחב הבירור – נמצא גוש בבלוטת יותרת הכליה, אך במקום לכרות אותו נכרת חלק מהלבלב בלי שהכירורגים יבינו מה ארע. כעבור 3 ימים שוב נותחה ומאחר ולא קבלה כיסוי בסטרואידים בניגוד להמלצות האנדוקריניות – נזקקה להחיאות חוזרות וכמעט סיימה את חייה.
הוכחנו שמחלת הסכרת ממנה סבלה החולה לאחר הניתוח הכושל היתה תוצאתו של הניתוח והבדיקות לפניו כולל העמסת סוכר בצום ורמות סוכר היו תקינות לחלוטין. כמו כן הדגשנו את חומרת המחלה כשהחולה נזקקת לטיפול קבוע בהזרקת אנסולין, ארועי נפילת סוכר, פגיעה בכושר עבודתה, אי כשירות לנהיגה והאפשרות לסיבוכי סכרת בעתיד. הקשר בין התפתחות הסכרת לארוע שגרם לה חשוב ביותר, אינו מובן מאליו ויש להוכיחו מהתיעוד הרפואי.
3 תנאים מוקדמים חייבים להתקיים לצורך הוכחת העוולה:
*הפרת חובת הזהירות
*גרימת נזק
*קשר סיבתי בין הפרת החובה והנזק
חוות הדעת הרפואית היא הכלי העיקרי להוכחת טענות ברפואה ויש לבחור מומחה בתחום הטיפול הרפואי הרלבנטי. חוות הדעת חייבת להיות כתובה באופן שיכיל עובדות רלבנטיות בפירוט מלא, דיון מלווה בספרות מקצועית, סיכום ומסקנות. סגנון, שפה תקנית, עריכה נכונה, ביאור מושגים ורשימת ספרות חשובים ומוסיפים אמינות ומקצועיות.
_______________________
ד"ר רונית פרצלן מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסכרת, עברה השתלמות בנושא חוות דעת מומחה בית משפט מטעם ההסתדרות הרפואית בישראל.
בפנייה אישית – ניתן לקבל לעיון חוות דעת לדוגמא.
ליצירת קשר: נייד – ronitmp@ hotmail.com 0507219442- מייל

מומחית ברופאה פנימית ואנדוקרינולוגיה, בוגרת ביה"ס לרפואה של הטכניון, התמחתה ועבדה כרופאה בכירה במחלקה פנימית במרכז הרפואי תל אביב, ובהמשך התמחתה באנדוקרינולוגיה. עבדה במרפאת סכרת, ניהלה מרפאת אי ספיקת לב,…

תפריט נגישות