רכב בליסינג או אחזקת רכב ?

דף הבית » מאמרים » רכב בליסינג או אחזקת רכב ?

 

                                                            ינואר 2016

 

רכב בליסינג או אחזקת רכב ?

 

לעיתים, עובד ניצב בפני השאלה הזו – האם ברצונך לוותר על רכיב אחזקת רכב בתלוש השכר, ובתמורה להצטרף לתוכנית ליסינג (תפעולי) של רכבי החברה (או להיפך – העובד יכול להחזיר את הרכב בליסינג ולקבל רכיב אחזקת רכב) : התשובה לשאלה, כמו לכל שאלה טובה, מורכבת משילוב של חישוב כלכלי (מותאם לנתוני העובד) ושל העדפות והערכות ע"י העובד הספציפי.

 

לפני שאכנס לדיון מעמיק יותר בשאלה, אפרט מספר כללים החלים על שתי האפשרויות לעיל :

 

אחזקת רכב :

 

  1. זהו רכיב שכר ברוטו, אשר חלים עליו תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות

  2. בהנחה שמדובר ברכיב שכר אמיתי (ולא בתשלום פיקטיבי), אחזקת רכב איננה רכיב לתשלומי פיצויים

  3. בגין אחזקת רכב לא נעשים תשלומים סוציאליים אחרים (גמל, השתלמות, אבדן כושר עבודה וכו')

  4. כל עלויות אחזקת הרכב הינן ע"ח העובד במישור הפרטי (כולל מע"מ שלא ניתן לניכוי)

 

רכב בליסינג :

 

  1. בגין ההטבה (השימוש הפרטי) נרשמת הכנסה רעיונית בתלוש השכר של העובד – שווי שימוש : החישוב כיום הינו לפי 2.48% ממחיר המחירון של הרכב בהיותו חדש (בגין רכב היברידי קיימת הפחתה בשווי)

  2. כל עלויות אחזקת הרכב הינן ע"ח החברה, למעט חריגים שנקבעו בהסכם / במדיניות הליסינג של החברה הספציפית, דוגמת : קילומטרז' עודף ותיקוני פח בעת סיום עיסקת הליסינג

  3. רכיב המע"מ הכלול בחלק מהוצאות הרכב (דמי הליסינג, הדלק וכו') מותר לניכוי בחלקו (בין 25% ל – 66%)

  4. הבנפיט ברכב ליסינג הינו מגוון : "מותרות" (רכב חדש), נוחות (גורם חיצוני מטפל ברכב ומתחזק אותו), וודאות (סכום מיסוי, כולל ביטוח לאומי ומס בריאות, קבוע לכל חודש – למעט שינוי בשיעורי התשלומים הללו)

 

דוגמא :

 

  • רכב ברמה של קאיה קרניבל : סך העלות לחברה הינה 7,500 ₪ לחודש ; שווי רכב ע"ס 4,790 ₪ לחודש

  • העובד נמצא ברמת מס שולי של 34%

  • שיעור ביטוח לאומי : 7%

  • שיעור ביטוח בריאות : 5%

  • תוצאות :

 

  1. במידה והעובד ייקח את הרכב בליסינג, סך המיסים שיחולו עליו יהיה כ – 2,200 ₪ (46%)

  2. במידה והעובד יקבל אחזקת רכב בסכום ברוטו של 7,000 ₪ (התקציב שהחברה מוכנה להוציא על הרכב כאמור (7,500 ₪), בנטרול ביטוח לאומי – חלק המעביד : כדי להשוות בין שתי האופציות), יישאר בידיו סך נטו של 3,780 ₪ (54%) : סכום זה יכסה פחות או יותר את כל העלויות שלו : משתנות (בעיקר דלק, טיפולים, תיקונים, כביש 6), קבועות (ביטוחים ורישוי) – מסתכמות ב – 3,500 ₪, ירידת ערך הרכב (280 ₪)

 

  • מסקנה : מבחינה כלכלית גרידא (ותחת ההנחה שהעלות לחברה זהה בשתי האופציות), בהתאם לנתונים כאן, עדיף לעובד לקבל אחזקת רכב בסכום של 7,000 ₪, ולא לקבל רכב ליסינג שעלותו לחברה 7,500 ₪, כיון שהאפשרות של אחזקת רכב מכסה את כל העלויות שלו, בהשוואה לאפשרות של רכב בליסינג, בה ישלם מיסים של  כ – 2,200 ₪  לחודש ; יחד עם זאת, ייתכן שהעובד יעדיף בכל זאת את האפשרות של רכב בליסינג, אם המחיר של שלושת סוגי הבנפיט ("מותרות, נוחות, וודאות) כדאי בעיניו

  • נקודת האיזון בין שתי האפשרויות לעיל, הינה באחזקת רכב ע"ס כ – 2,900 ₪, אשר לאחר תשלום מיסים (54%), תשלום כל ההוצאות (3,500 ₪) וירידת ערך (280 ₪), מסתכמת בהוצאה, נטו, של כ – 2,200 ₪ – ללא שיקולים נוספים, בנתוני הדוגמא, מעל 2,900 ₪ אחזקת רכב, כדאי לקבל אחזקת רכב ; מתחת לסכום זה, עדיף לקבל רכב בליסינג

 

לסיכום :

 

  1. לא ניתן לקבוע חד משמעית איזו אפשרות עדיפה, וזאת כאמור משתי הסיבות הבאות : חישוב כלכלי פרטני לכל עובד (כולל שיעור המס החל עליו), והעדפותיו האישיות

  2. ככל שהרכב הפרטי יותר ישן, והעובד מוכן לוותר על הבנפיט שיש לרכב בליסינג תפעולי, מתקציב מסוים של אחזקת רכב, יש לשקול לקבל אחזקת רכב במקום רכב בליסינג ; הערה – ככל שהרכב ישן יותר, ירידת הערך שלו נמוכה יותר, הביטוח נמוך יותר (לעיתים עדיף לבטח רק צד ג', ולא מקיף), אך מצד שני – עלויות התיקונים כנראה גדולות יותר, כולל הטרדה והזמו הכרוכים בכך

  3. ככל שהרכב יקר יותר, בהיותו חדש, ליסינג בגינו גורר שווי רכב גבוה יחסית, ולכן רצוי מאוד לשקול את קבלת אותו תקציב חברה בדרך של אחזקת רכב

  4. הנתונים המקרו כלכליים בעת הזו תומכים באפשרות של אחזקת רכב ע"י העובד עצמו : עלות מימון מאוד נמוכה בגין רכישת רכב, עלות דלק יחסית בשפל (בזכות ירידת מחירי האנרגיה בעולם) ; גם השינוי במדיניות שווי רכב, עליה החליטה רשות המיסים, החל משנת 2010 (ביטול קבוצות שווי השימוש ומעבר לחישוב לפי שיעור של 2.48% ממחיר המחירון של הרכב), גרם להתייקרות האופציה של ליסינג תפעולי מבחינת העובד עצמו – ייתכן שרשות המיסים צריכה לשקול שוב את הנושא, במידה ורוצה לתמרץ עובדים לקחת רכב בליסינג, ובכך לחדש את צי הרכב אשר נוסע בכבישי המדינה, על כל המשמעויות הנגזרות מכך

 

 

 

רשם : רו"ח רענן אלרגנד